Η πρώτη εν Ελλάδι Jazz-Rock σύνθεση

Η πρώτη εν Ελλάδι Jazz-Rock σύνθεση

Γράφει ο Γιάννης Κοτσώνης

Όχι δεν είναι σωστό πάντα το κατά συνθήκη “αξίωμα” και σύνθημα των κρατούντων “ουδείς αναντικατάστατος”. Μερικά πρόσωπα, κάποια πράγματα που είχαν δημιουργήσει κι ορισμένες συνήθειες τους, μάλλον μας ξεπερνούν και φυσικά εκτροχιάζονται από το μέσο όρο, οδηγώντας μας στο συμπέρασμα που καταλήγει ερώτημα: “εντάξει ναι μεν το έργο τους αθάνατο, αλλά γιατί αυτοί να φεύγουν με τόσο άδοξο τρόπο”; Μια τέτοια περίπτωση ήταν, είναι και θα είναι, αφού για μας είναι παντού σε αυτό που ονομάζουμε ελληνικό τραγούδι, μουσική σύνθεση και πολιτισμό (σε αυτά εδώ τα χώματα), ο Θάνος Μικρούτσικος.

Ναι ακόμα δεν το έχουμε χωνέψει εδώ και δύο βραδιά ξάγρυπνοι, πότε με περιοδικούς λυγμούς για τη φυγή του και πότε με ερευνητική διάθεση για πολλοστή φορά στο έργο του. Αλλιώς δεν περνούν οι δύσκολες ώρες αυτού του Χειμώνα που έγινε κενός με τη φυγή του και να διαγράφουν μια κυκλική τροχιά πάνω στις πρωτοποριακές συνθέσεις του, κάθε φορά που ακούγαμε ένα επόμενο και ξανά ένα επόμενο τραγούδι του. Κάθε σύνθεση του ήταν βάλσαμο με αποτέλεσμα κι εκεί που πήγαινε να πέσει το ανοσοποιητικό από την 48ωρη καταπόνηση και φυσικά στεναχώρια, που προέκυψε από την φυγή του. Γιατί για κάποιους που μεγάλωσαν με τις συνθέσεις του, δεν καταπίνεται αυτή η φυγή έτσι τόσο εύκολα. Τα ίδια του τα δημιουργήματα μας έκαναν ξανά καλά και μας επανέφεραν στην πραγματικότητα και στην αισιοδοξία που πρέπει να μας διακατέχει. Η αλήθεια είναι ότι δεν έφυγε κάποιος που μπορεί να ξεχαστεί τόσο εύκολα, θα τον βρίσκουμε μπροστά μας συνέχεια, να είστε σίγουρες και σίγουροι γι αυτό και ως εκ τούτου, θέλουμε να σταθούμε μόνο σε ένα τραγούδι του που είναι πραγματικά Βάλσαμο, όχι μόνο για το περιεχόμενο, αλλά και για τη μορφή του, τόσο ως ηχόχρωμα, όσο και ως σύνθεση στο ρυθμό της και στην ποικιλία των εναλλαγών της.
Την παρακάτω σύνθεση είναι αξίωμα πλέον, ότι θα την ζήλευαν τα σπουδαιότερα avant garde σχήματα του πλανήτη, όπου το Jazz-Rock που δημιούργησε ως σύνθεση ο μεγάλος Θάνος Μικρούτσικος θα απασχολήσει σίγουρα κάποιο από αυτά, η κάποιον άλλο νεότερο μουσικό στο μέλλον και σίγουρα κάποιο ιστορικό του μέλλοντος. Να θυμίσουμε εδώ πέρα ότι είναι η πρώτη Jazz-Rock σύνθεση στην Ελληνική μουσική βιομηχανία, όλες οι άλλες ακολούθησαν χρονολογικά πολύ αργότερα.
Πέρασαν χρόνια που είχαμε να το ακούσουμε και το βινύλιο έλιωσε πάνω σε αυτό το αριστούργημα μέσα στο πρώτο βράδυ. Προσέξτε την ντελικάτη σολίστ ηλεκτρική μελωδική κιθάρα πως φωτίζει τη σύνθεση, το κρυστάλλινο μπάσο που απ΄τη μια κρατά σταθερή την αρμονική γραμμή και από την άλλη διανθίζει πινελιές μελωδικής χροιάς, ενώ τα χάλκινα που ανακατεύουν τον ήχο με απίθανες ταχυδακτυλουργικές αυξομειώσεις δημιουργούν μια απίστευτη σύνθεση. Η δε ενορχήστρωση πραγματοποιείται με αρχιτεκτονική και μαθηματική προσέγγιση, που ομολογουμένως αν είχε τις παραγωγές του σήμερα από άποψη μουσικής τεχνολογίας, θα μιλούσαμε για την τελειότητα ενσαρκωμένη στο πιάτο της ελληνικής δισκογραφίας….
Δυστυχώς τώρα αρχίζουν τα δύσκολα γι αυτόν τον τόπο….

Καλό ταξίδι μεγάλε ΔΑΣΚΑΛΕ